Lapsilla oli myös mielessä monta mainosta, jotka tuntuivat pelottavilta. Lapset osasivat mainita myös monta mainosta, joiden mainostettavaa tuotetta he eivät ymmärtäneet. Erityisen monesta tuntui pelottavalta "lihaa-kalaa" härkismainos, jossa äiti seisoo ikkunassa ja hokee lihaa-kalaa, lihaa-kalaa.
Useat muistivat mainoslaulun "kun aika on", mutta eivät tienneet, mitä mainoksessa mainostettiin.
Pohdimme myös, missä kaikkialla voi nähdä mainoksia. Lapset keksivät monta paikkaa, televisiossa, tienreunassa , valotolpissa, talojen seinillä, kaupan ikkunoissa, lehdissä, radiossa, leffateatterissa, autoissa, pelloilla, ilmoitustauluilla, netissä, peleissä, kauppakasseissa, junissa. Olipa joku nähnyt mainoksen kuusessakin.
Mainoksia on siis kaikkialla ja niillä yritetään vaikuttaa meihin. Lapset osasivat hyvin tunnistaa minkälainen mainos oli suunnattu lapsille. Lapset olivat myös sitä mieltä, että mainoksia tehdään, että ihmiset ostaisivat tai tekisivät jotakin. Oltiin myös sitä mieltä, ettei hyviä tuotteita tarvitse mainostaa vaan ainostaan huonoja. :)
![]() | ||
Lapsista oli hauska etsiä vaalimainoksista tuttujen kuvia. Mentiin oikein liki katsomaan. |
![]() |
Kuvattiin ipadilla kävelyretkellä löytyneitä mainoksia. Niiden bongaaminen oli innostavaa puuhaa. |
Mainokset kiinnostivat lapsia niin paljon, että yhdestä leikkitilasta muodostui mainostoimisto, jossa lapset tekivät mainoksia, joilla he halusivat vaikuttaa mainoksen lukijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti